توسعه فردی

اهمال کاری چیست و 3 روش مقابله با آن

خیلی از افراد با اینکه هدف گذاری مناسب و برنامه ریزی خوبی دارند . اما نمی توانند به نتیجه دلخواه برسند چون آن ها در شروع یا عمل کردن به وظایف و برنامه هایشان مشکل دارند.

اهمال کاری چیست؟

به تاخیر انداختن یا به تعویق انداختن یک یا چند کار مهم اهمال کاری گفته می شود ، این عارضه نیرویی است که ما را از انجام کار هایمان دور می کند.

دلایل اهمال کاری

1- لذت لحظه ای

همه ما دوست داریم کار ها را طبق برنامه و سر موعد انجام دهیم اما مغز ما سیستم پاداش لحظه ای را نسبت به پاداش های های آینده در اولویت قرار داده و پاداش لحظه ای را ترجیح می دهد.

برای مثال همه ما می خواهیم بدنی سالم داشته باشیم و تصمیم می گیریم ورزش کنیم و یا برای خود رژیم غذایی در نظر می گیریم ؛ در این هنگام مغز ما استراحت و فست فود ( غذای چرب و چیلی ) را به ورزش و رژِم غذایی (بدن سالم) ترجیح می دهد و عموما پاداش لحظه ای را از آن خود می کند.

کمال گرایی

معمولا ما می خواهیم کار هایمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم .

تصور غلطی که وجود دارد اینست که می گوید برای شروع و انجام کارمان به بهترین شکل باید به دنبال زمان مناسب باشیم . برای همین بیشتر کار هایمان را تا رسیدن به زمان مناسب و رند به تعویق می اندازیم.

اما متاسفانه این زمان مناسب تقریبا ، هیچ وقت فرا نمی رسد و تنها حاصل کمال گرایی از دست رفتن زمان و فرصت هاست.

رویا پردازی بیش از حد

اگر بیش از حد در رویای خود غرق شویم و زمان خود را برای فکر کردن به آن اختصاص دهیم به احتمال زیاد دیگر زمانی برای رسیدن به آن ها و انجام کار هایمان نخواهیم داشت و علاوه بر آن اندیشیدن به رویا ها خود نوعی پاداش لحظه ای است که شما را از انجام کار ها باز میدارد.

بهتر است زمانی کوتاه در شروع و پایان روز خود برای این کار اختصاص دهید تا دیگر در طول روز شما را درگیر نکنند.

راه های مقابله با اهمال کاری

1- تظاهر کنید

شروع هر مسیری سختی های خاص خودش را دارد و چون معمولا در ابتدای کار نتیجه ای دیده نمی شود ، کسل کننده و خسته کننده هم هست. برای مقابله با این خستگی باید آن قدر به پرشور بودن تظاهر بکنید که پرشور بودن جزوی از وجود شما شود.

2- اهداف کوچک و نزدیک تعیین کنید.

اگر اهداف بزرگ تعیین کنید به احتمال زیاد زود از آن خسته شده و دچار اهمال کاری می شوید ؛ بنابراین اهداف کوچک و کوتاه تعیین کنید و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارید.

اثر طیفی هدف : هر چقدر به هدف خود نزدیک باشید انگیزه و انرژی بیشتری برای تلاش کردن و رسیدن به آن خواهید داشت.

3- برنامه روزانه خود فشره و سنگین نکنید.

برنامه سنگین وغیرقابل اجرا خود یکی از دلایل مهم اهمال کاری است.

واقع بین باشید و برنامه روزانه را بر اساس توانایی های خود بنویسید.

حرف آخر

غلبه کردن بر اهمال کاری ، کار ساده ای نیست و زمان بر است اما برای رسیدن به اهدافتان حتما باید بر آن غلبه کنید.

5 راهکار ویژه برای مدیریت زمان

عکس نوشته های انگیزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا